Brogårdh-samlingen
 

 


 


Information

 


 

 

Föregående bild:  TBS0528   Nästa bild:  TBS0530

TBS0529

 

Tips: Bildens namn är TBS0529 För att se vilken bok den härstammar ifrån: Klicka på knappen "Bildindex" i menyn till vänster.
Bildtext:
Det var liv och rörelse nere vid hamnen i Ljungby på 1890-talet innan Skåne-Smålands järnväg
(bandelen Strömsnäs bruk-Värnamo) öppnades för trafik (6 juni 1899).
Från järnvägsstationen ner till hamnen (nedanför Gänget) vid Lagan gick ett stickspår för tåget
Halmstadlanda (linjen öppnades den 4 nov. 1889). På bilden ser vi ett tågset nere vid kajen,
där det fanns varumagasin och bra kajanläggningar. Fotot togs den 26 aug. 1893, då medlemmar
av Kungl. jaktklubben var på resa till Hamneda och sina jaktmarker där. Bland deltagarna i
jaktsällskapet märktes dåvarande kronprins Gustaf, den amerikanske ambassadören Thomas i
Stockholm, greve Lewenhaupt, hovstallmästare Linde, greve Thott på Skabersjö m. fl.

Båten var som synes dekorerad med girlander, och man kan se kronnprinsen på väg ner till
farkosten. Under färden intogs en god lunch ombord, vilken var ordnad genom källarmästare
Arndt på Ljungby hotell. Vid 13-tiden kom man fram till Hamneda och härifrån åkte man med
skjuts till Hornsborgs gård. Här tog godsägare G. A. Ramse emot och bjöd pil en delikat middag.
Efter dagens jakt gjordes återfärden till Ljungby med hästskjuts.

Båtförbindelsen Ljungby-Hamneda hade varje dag en tur i vardera riktningen. Båten avgick från
Hamneda dagligen kl. 0700, och på onsdagar och lördagar gick den dessutom kl. 1400.
På sommarsöndagar och vid Ljungby marknad hade man tre turer med avgång från Hamneda
kl. 0700, 1100 och 1400. Vid söndagsturerna brukade man ha 3 pråmar på släp, som var fullastade
med söndagsflanörer.

Ångbåten Ljungby ombesörjde även transsport av gods. Vissa dagar kunde pråmarna vara fullastade
med mjöl, gödning, kalk, tegel, timmer och andra förnödenheter till folket i socknarna längs
routen. Bryggor fanns det i Berghem, Bäck och Bäckaryd, och på den sistnämnda platsen hade man
även ett godsmagasin. Ångbåtstrafiken drevs av bolaget Ljungby södra kanal AB, som började sin
verksamhet år 1884 och slutade år 1898. Skeppare på båten var Jonas Karlsson, och som eldare
fungerade i tur och ordning sönerna August, Karl och Uno. Jonas Karlsson hade tidigare varit
båtförare på Helgasjön, och då trafiken upphörde på Lagan, följde han båten till sjön Unnen.

Ångbåten Ljungby tog omkring 40 passagerare, och enligt vad de äldre sagt var biljettpriset
Hamneda-Ljungby 50 öre för en enkel resa, och 75 öre för en resa tur och retur. Det fanns
mycket folk, som åkte hästskjuts till Hamneda från orter söder härom, t. ex. Markaryd, för att
sedan ta båten från Hamneda till Ljungby. Dessa resor miste av förklarliga skäl sin betydelse,
sedan Skåne-Smålands järnväg öppnades för trafik (till Värnamo 1899).

 

Ämnesord: 

Föregående bild:  TBS0528  

Nästa bild:  TBS0530

 

  Osby Kommun / Bibliotek

 

28.04.2024


 

 

 

 

 

 

 

 

Thore Brogårdh bilddatabas - Osby Kommun / Bibliotek.
Powered by 4images 1.7.9   Copyright © 2002 4homepages.de